Working paper 2: socio-economische kenmerken van veelverdieners
Une publication de Louis Volont, Anne Dujardin & Héléna Rajabaly
Projectmatig werk anno 2013: een longitudinaal onderzoek naar de socio-economische kenmerken van ‘het hoogste inkomensdeciel’ bij Smart
Dat kunstenaars en creatieven voornamelijk met projectwerk aan de slag gaan staat vast; maar de vraag naar de hoogte van hun inkomsten dient echter nog beantwoord te worden. Het doel van deze studie is de socio-economische en demografische kenmerken te achterhalen van de 10% kunstenaars en creatieven met de hoogte inkomsten (‘het hoogste inkomensdeciel’), verworven via de tools van de Professionele vereniging voor creatieve beroepen-Smart. Sinds 2002 onderhoudt de PVCB-Smart een interne databank, waaruit gegevens over 2.394 kunstenaars en creatieven werden geselecteerd voor de periode 2005-2012. Binnen die groep onderzoeken we achtereenvolgens de socio-demografische en economische kenmerken van de 10% met de hoogste inkomsten in vergelijking met degenen die niet binnen die 10% vallen. Zoals zal blijken factureert deze 10% jaarlijks minimaal € 10.000 bruto. De data laten bovendien zien dat er belangrijke verschillen bestaan tussen de kunstenaars en creatieven aangesloten bij de PVCB-Smart. We stellen vast dat binnen de 10% met de hoogste inkomsten meer mannelijke leden, meer gepresteerde arbeidsdagen en meer constante loopbanen zichtbaar zijn. Maar: de 10% ‘meest verdienende leden’ blijft een relatief begrip, aangezien slechts weinig leden in hun levensonderhoud kunnen voorzien met enkel en alleen de inkomsten gefactureerd via de tools van de PVCB-Smart.
De volledige studie lees je hier en een samenvatting ervan vind je hier.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Bekijk voorkeuren
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.