Sandrino Graceffa wordt nieuwe directeur van Smart

Info @nl - 10/4/2014

Na 15 jaar aan het roer geven de oprichters van Smart, Pierre Burnotte en Julek Jurowicz, de fakkel door. Sandrino Graceffa, algemeen directeur van Smart Frankrijk, sociaal ondernemer, én creatief inspirator volgt hen op.  Pierre en Julek  blijven bestuurder en richten zich op de ontwikkeling van nieuwe projecten.

Sociaal ondernemer
NV
Sandrino is niet aan zijn proefstuk toe. Als expert lokale ontwikkeling en sociaal ondernemer  gelooft hij in de kracht van de collectieve actie bij het ontwikkelen van nieuwe projecten. “De waarden binnen de sociale economie verschillen vaak van die van traditionele ondernemingen. De nadruk ligt meer op menselijke waarden, maar professionalisme blijft cruciaal. Co-creatie met inbreng van alle partners maar ook een duidelijke ondernemersvisie zijn essentiële elementen bij sociaal ondernemen.” 

Met een master in Lokale Ontwikkeling en Solidaire Economie aan de Universiteit van Valenciennes op zak, verdiept hij zich in het begeleiden van lokale ondernemers bij het opstarten van hun onderneming.

Twee jaar later richt hij Initiatives ET cité op, een cluster van 20 bedrijven binnen de sociale economie. Zijn opzet: “uitgroeien tot dé referentie in Frankrijk op vlak van lokale duurzame ontwikkeling.” Aangespoord door zijn liefde voor de kunst en de moeilijke realiteit op het terrein, bestudeert hij de mogelijkheid om het ondernemingsmodel van SMartBe in te voeren in Frankrijk. Niet lang daarna is de coöperatieve SMartFr een feit.

Vandaag zet hij een nieuwe belangrijke stap: de oprichters van Smart, Pierre Burnotte en Julek Jurowicz opvolgen aan het hoofd van de Smart-groep. De nieuwe directeur wil verder bouwen op de verwezenlijkingen van zijn voorgangers maar daarnaast ook een nieuw elan geven aan de groep, ondertussen actief in 10 Europese landen.

Roadmap
Sandrino bezoekt momenteel de regionale kantoren om de lokale realiteit beter te leren kennen en werkt aan een roadmap. Op 15 mei presenteert hij zijn actieplan aan de raad van bestuur. Of hij alvast een tipje van de sluier kan lichten? “Een van de sterke punten van onze regionale kantoren is de nabijheid en herkenbaarheid van de dienstverlening. Ook de individuele begeleiding van kunstenaars en creatieven bij de autonome uitbouw van hun loopbaan blijft een speerpunt.”
Daarnaast denkt hij aan meer dialoog en samenwerking, niet alleen met de actoren op het terrein, maar ook met de beleidsmakers. “Je kan niet buiten de politieke en economische context. We willen immers ook een project dat er sociaal en economisch staat.

Op de vraag welke pistes hij uit de financiële crisis ziet en hoe de sector haar veerkracht kan terugvinden, toont hij zich eerder optimistisch: “Ik zie in deze recente crisis ook een kans. Je voelt dat er dingen aan het veranderen zijn. Als sociale ondernemers moeten we deze ontwikkelingen op de voet volgen en hierop inspelen met nieuwe oplossingen. Mensen stellen hun verhouding met de maatschappij en hun consumptiepatronen in vraag. Jongeren denken na over hun relaties met arbeid en kiezen vaker voor de sociale economie. Dit is voor mij het bewijs dat een duurzame en solidaire transitie mogelijk is, al is het niet altijd eenvoudig om twee schijnbare tegenstellingen, economie en duurzaamheid, met elkaar te verzoenen.”

Het Smart-team is alvast aangestoken door Sandrino’s enthousiasme en visie. “Hij heeft bovendien ook een aantal verrassende kantjes”, vertrouwt een adviesverleenster ons toe, “zo vertelde hij dat hij naast Frans en Italiaans ook een aardig mondje ‘Chti’ spreekt.” Dat zullen we bij onze volgende ontmoeting zeker eens uittesten…

_____

De liefde voor muziek

Wie wat verder gaat zoeken naar de man achter het mandaat, komt al gauw uit bij de vrije radio PFM waar Sandrino een aantal jaren actief was. Hij presenteerde er het radioprogramma ‘Rock gratuit’. “Mijn eerste job! Ik presenteerde er van 1982 tot 1984. Ik luister vandaag nog altijd naar deze radio trouwens. De zender vaart nog steeds een onafhankelijke en associatieve koers, wars van reclame en met een klein team van medewerkers en vrijwilligers. Het is trouwens daar dat ik mijn liefde voor de punk ontwikkelde en talrijke Franse rockgroepen zag groot worden.”
_____