De overheid dereguleert, Deliveroo weigert de koeriers met arbeidscontracten!

Bericht - 25/10/2017

Net nu de regering de uitbreiding van de maatregel De Croo aankondigt, weigert het Deliveroo-platform (levering van maaltijden per fiets) het gebruik van arbeidscontracten en verzekeringen voor de koeriers die via de SMart coöperatie werken. 

In 2003 bedenkt de regering de Kleine VergoedingsRegeling (KVR) voor occasionele artistieke opdrachten: dit laat jaarlijks 2.300€ toe aan belastingsvrije inkomsten die geen toegang geven tot sociale bescherming.

In 2016, ontwerpt de regering de KVR voor platformwerkers: via de digitale intermediaire platformen van de zogenaamde deeleconomie (UberEats, ListMinut, MenuNextDoor,…) mag elke Belg 5.000 € bijverdienen onder een fiscaal gunstregime (10% belast)… zonder dat dit enige sociale bescherming opent.

In 2017 stelt de regering de algemene KVR voor: kleine vergoedingen voor transacties (uitwisselingen) tussen particulieren of werk voor een vereniging (die binnenkort in de vennootschapswetgeving worden opgenomen, de verenigingen verlaten bijgevolg het niet-commerciële ecosysteem), het semi-agoraal (sic) statuut genoemd. Gepensioneerden, zelfstandigen in hoofdberoep, en loontrekkenden of ambtenaren die ten minste 4/5de werken zullen jaarlijks 6000 € belastingvrij kunnen bijverdienen.

SMart heeft twee jaar lang de gevolgen van deze disruptieve bom onder de arbeidsmarkt trachten te compenseren, in dit geval in de sector van de fietskoeriers. SMart heeft de koeriers samengebracht, ze als werknemers aangenomen en met de platformen betere arbeidsomstandigheden onderhandeld. Maatregelen die jammer genoeg niet ver genoeg gingen, maar die wel degelijk en conform de wet zijn. De eerste speler van de maaltijdleveringen per fiets, Take Eat Easy, ging failliet.
Deliveroo kondigt nu aan dat ze de samenwerking met SMart stopzet, nét op het moment dat de sociale dialoog met de vakbonden tot een collectieve arbeidsovereenkomst voor deze sector zou leiden,
De overheidsmaatregelen komen er na lobbying vanwege bedrijven die laag mikken wanneer het aankomt op de sociale bescherming.
Wij zijn al langer van mening dat dit soort platformen een nog grotere en schadelijkere disruptie voor ogen hebben. En de overheid doet mee!

Sandrino Graceffa, gedelegeerd bestuurder van SMart

Lees hier het dossier over de ervaringen van SMart met de sector van de fietskoeriers in België

Perscontact: Frisia Donders, +32 496 500 638, dof@nullsmartbe.be