Je contract beheren

Je contract beheren
Een contract opmaken

Eerst en vooral: je inschrijven bij Smart

Om een contract te kunnen aangeven moet je je inschrijven bij Smart en je toegangscodes voor je persoonlijke account ontvangen hebben. Deze account is 24u/24 beschikbaar via de interface SMartTools.

Je inschrijven bij Smart

Contracten: een handleiding

Welke vergoeding wil je ontvangen voor je werk?

Denk eraan dat het bedrag dat je onderhandelde met de opdrachtgever gelijk is aan het totale bedrag dat je opdrachtgever verschuldigd is voor je opdracht. Het bevat dus:

  • de sociale bijdragen
  • de verzekeringen,
  • de beroepsonkosten,
  • een deelname in de Smart-kosten: een inhouding van 6,5% op het te factureren bedrag (excl. btw) en een jaarlijkse aankoop van een coöperatief aandeel van 30€. U krijgt zo toegang tot de dienstverlening en bent lid van de coöperatie
  • de btw:
    • voor artistieke prestaties: 6% op het totale factuurbedrag
    • voor niet-artistieke prestaties: 21% op het totale factuurbedrag

Minimumlonen

Er bestaan wettelijke minimumlonen waaronder het verboden is te werken. Deze worden bepaald door de activiteitensector van je opdrachtgever (behalve voor muzikanten).
Als er voor jouw opdrachtgever geen Paritair Comité bestaat, kan je terugvallen op de minimumlonen die Smart vastlegde.

Vermijd onaangename verrassingen, doe een simulatie

De simulatie helpt je bij de berekening van het bedrag. Je hebt toegang tot de simulatie via je persoonlijke account in de ledenzone.

Opgelet: de simulator houdt geen rekening met de minimabarema’s van elke sector. Om zeker te zijn dat je contract wordt aanvaard, geef je het contract aan in je account zonder het te bevestigen. Het systeem geeft dan automatisch aan of de barema’s gerespecteerd zijn.

Wanneer moet je je prestatie aangeven?

Om in orde te zijn met het arbeidsrecht moeten de data van je prestaties voor je begint te werken aangegeven worden bij de RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) die zich bezighoudt met de sociale zekerheidsbijdragen. Dit heet de DIMONA-aangifte (Déclaration IMmédiate/ONmiddelijke Aangifte).

Concreet: Eens je een akkoord hebt met een opdrachtgever, moet je de data van je prestaties op voorhand ingeven in je account. Wij zorgen voor de aangifte bij de RSZ.

  1. Om te voldoen aan alle wettelijke formaliteiten, moet je deze aangifte doen voor de aanvang van de prestatie om gedekt te zijn voor eventuele ongevallen van en naar het werk. Je kan de prestatie zelfs aangeven net voor je vertrekt naar de arbeidsplaats. Het is onmogelijk van een prestatie in te geven die plaatsvond in het verleden.
  2. Eens je het contract hebt bevestigd, kan je het afdrukken.
  3. Teken het contract zelf en laat het vóór de prestatie ondertekenen door je opdrachtgever. Zo vermijd je discussies achteraf.
  4. Stuur ons het getekende contract vóór je prestatie. We moeten het volledig ondertekende contract hebben om je 7 dagen na de prestatie te kunnen uitbetalen (wettelijke termijn). Als we het ondertekende contract gekregen hebben en de opdrachtgever heeft de factuur al betaald, kunnen we de betaling sneller uitvoeren.
  5. Als er na de ingave van het contract nog gegevens moeten aangepast of geannuleerd worden, wijzig dan de gegevens in je elektronische account en niet op het afgeprinte contract.  Neem in dat geval onmiddellijk contact met ons op. We zullen de correcte informatie dan doorgeven aan de RSZ.

Vanaf daar nemen wij het voor je over. We zorgen voor:

  • de facturatie van het afgesproken bedrag
  • de inning en betaling van de sociale zekerheidslasten, van de bedrijfsvoorheffing en de BTW
  • het opstellen van de sociale en fiscale documenten (loonfiche, C4,…)
  • het innen van het facturatiebedrag bij je opdrachtgever
  • uitbetalen van je nettoloon (ten laatste 7 dagen na de laatste dag van de prestatie), zelfs bij faling van je opdrachtgever.

… en zonder internet?

Contacteer ons tijdens de kantooruren of kom langs in één van onze kantoren.